S� du �nsker at skrive en fantasy roman, eller for mange f�rste gang forfattere � den h�jt besungne "fantasy trilogi."
Thats hvordan mine Raine Benares serien startede � en trilogi. Det voksede, som mange fantasy-serien har en tendens til at g�re. Jeg har t�nkt mig p� seks b�ger nu, men Thats ikke hvorfor jeg er her. Jeg er her tale om fantasy og gazillion permutationer og sub-genrer heraf.
Hvis du gik op til nogen p� gaden og spurgte dem, hvad fantasy fiction var, ville du nok f� f�lgende p� nogle form. Fantasy er n�r alfer, dv�rge, mennesker og assorterede allierede er p� en mission for at finde den l�nge savnede magiske thingie eller undvigende hellige whatsit, der vil dr�be de slemme fyre (onde troldmand, gal konge og deres truende h�ndlangere), slavebinde eller udslette du at holde for sig selv.
Ja, det er fantasy, men det er langt fra alle der er. Undergenrer omfatter episke fantasy, urban, moderne, sv�rd & trolddom, m�rke, historiske, alternativ historie, steampunk, Arthur, tegneserie, mytisk, eventyr, videnskab, mystik, paranormal, erotisk, romantisk, og for nylig jeg har endda h�rt omtale af zombie romantisk fantasi. (ja, jeg �nsker ikke at g� der enten.)
Da det vil sandsynligvis tage halv bladet at skrive om dem alle, lad os holde med seks af de �verste undergenrer, der som en begyndelse fantasy forfatter, sandsynligvis omfatter mindst en af poolerne du vil dyppe t�erne i for din f�rste razzia i fantasy verdener.
High Fantasy � ogs� kaldet Epic Fantasy, denne undergenren er hvad befolkningen opfatter som fantasy. Kernen er kamp af gode versus det onde, indsatserne er h�je, med l�b, civilisation eller endog hele verden i fare. High Fantasy finder normalt sted i en kvasi middelalderlige eller ren�ssance verden. Quests og magic er en integreret del af plottet. Det klassiske eksempel p� dette er Tolkiens The Lord of the Rings.
Urban Fantasy-Historien foreg�r i vores verden i dag eller i n�r fremtid. Indstillingen er normalt i en by (deraf navnet "urban"). Magi og magiske/overnaturlige v�sner enten eksisterer �bent i vores verden, eller skjulte med kun en sluttet f� (hovedpersonen og deres allierede) klar over deres eksistens. Bare et par af de mere popul�re v�sner lever i byerne fantasiverden er monstre, feer, vampyrer, varulve, sp�gelser, engle og d�moner. To af mine foretrukne urban fantasy-serien er The Dresden Files af Jim Butcher, og The Cal Leandros romaner af Rob Thurman.
Min favorit citat om forskellen mellem h�j og Urban Fantasy kommer fra skotske fantasy forfatter, Alan Campbell: "Hvis high fantasy bedt dig om at p�begynde en s�gen efter at finde en magisk sten, s� byerne fantasy ville v�re venter i skyggerne, klar til at krus du da du kom tilbage." Uvurderlige.
Moderne Fantasy � denne sub-genre, som Urban Fantasy, finder sted i en moderne indstilling, indeholder magiske eller overnaturlige v�sner, der enten bor i vores verden eller crossover fra en anden realm. Ogs� de v�sner og magiske tendens til at forblive hemmelige for det store flertal af befolkningen. Gode eksempler p� denne sub-genre er Emma Bull krigen for Oaks og J.K. Rowling's Harry Potter.
Sv�rd & trolddom � dette er anses af mange for at v�re "bedstefaderen til fantasi." Tror Conan the Barbarian. I sv�rdet & trolddom er quest ting, med en lille band af eventyrere i risikabel og farlige situationer k�mper deres vej til deres m�l med masser af derring-do. Lidt ligesom Dungeons & drager i en bog.
Suppleant historie Fantasy � t�nker "hvad ville der ske hvis..." For eksempel, hvad der ville ske, hvis Nazisterne invaderede England og alfer hjalp briterne sparke nazistiske r�v? Mulighederne er n�sten uendelige her.
Steampunk � en relativt ny tilf�jelse til familien fantasy, Steampunk er alternativ historie med et twist. De er sat i den Edwardian eller victorianske �ra og g�re cool brug af dampdrevne teknologi. En stor (og sjov) eksempel er Gail Carriger Parasol protektorat serie.
Tasten n�r du skriver nogen form for fantasi er at tage de forventede og vende det p� hovedet. Eller tage den pr�vede-og-sand og g�re det til din egen. Find din karakteristiske stemme. Du vil vide, n�r du f�r det; dit arbejde vil komme til liv for dig. Tro mig, hvis det er flad p� den side (eller sk�rm) for dig, vil det v�re flad og kedelig for en agent og editor. Disse folk ser p� bogstaveligt talt hundredvis af indl�g om dagen � S�rg for at dit arbejde frynsegoder dem op, ikke s�tter dem til at sove.
Og hvis den h�je fantasi du skriver begynder at dreje ind i byerne Fantasy eller Comic Fantasy omr�de, ikke bek�mpe den. Det er en af de store ting om fantasy-der er s� mange succes kombinationer som din fantasi kan dr�mme til livet.
S�, lad din muse at spille og have det sjovt!